A Cold Meat Industry párját ritkító kultusz-státuszt nyert kiadóként. A Karmanik kapitány felügyelete alatt működő csoportnak sikerült saját fülkéjét megépítenie a dark zenék területén, és tíz évvel alapítása után ez a tapintatos svéd kiadó impresszív céggé nőtte ki magát. Roger Karmanik mesél erről többet nekünk…
- Azt hiszem, érdemes lenne azzal kezdeni, hogy kik azok az emberek (bárkik, akiket aktivitásaik folytán érdemes említeni), akik ezidőtájt a Cold Meat Industry mögött állnak, és elsősorban hogyan indult be a kiadó. Mi vezetett a Cold Meat Industry megteremtéséhez, és gondoltad-e, hogy ekkorára nő majd?
- Én vagyok az egyetlen ember a CMI mögött, és az egyetlen magyarázat arra, hogy ilyen sokra vitte, az az én megszállottságom. Ez az év a kiadó tizedik évfordulója, és visszatekintve ezekre az évekre nem mondhatnám, hogy reméltem volna azt, hogy ekkorára nőjön, de úgy érzem, megérdemli.
- Mit gondolsz, melyek voltak a legfontosabb események a Cold Meat életében az utóbbi tíz év alatt?
- Amikor 1995-ben kirúgtak a rendes állásomból.
- Ha jól tudom, a Cold Meat Industry korai anyagai nagyrészt industrial/noise anyagok voltak, míg manapság az itt szereplő bandák jó része az ambient és szimfonikus zenére specializálja magát. Mi vezetett ehhez, természetes váltás, vagy zenei látóköröd tágulása? Mondhatjuk, hogy személyes ízlésed logikus fejlődése volt, vagy a teljes zenei paletta fejlődésével függ össze?
- Azt mondhatom, hogy az egyetlen logika ebben az egészben az ilyen típusú bandák jelenléte, valamint az én zenei ízlésem. Az én gyökereim a kemény industrial-ban vannak, és lesznek is mindig, hallgasd csak meg egyszer saját zenekaromat. Nagyon szeretnék találni egy jó kis svéd industrial csapatot, de egyelőre egy sincsen.
- Szerinted mivel kell rendelkeznie egy bizonyos bandának, hogy felkeltse érdeklődésedet és felvedd őket? Mi az az öt dolog, amit legtöbbre értékelsz egy bandában?
- Szex, zene, image, politikai érdeklődés, személyiség.
- Miért korlátoztad a Cold Meat Industry kapcsolatainak névsorát csupán skandináv produkciókra? Talán azért, hogy azonos kulturális hátteret teremts a különböző kiadványok között? Miért van az, hogy nincs egyetlen finn vagy dán csapat a kiadónál?
- Nos, semmilyen más banda nem elég jó a CMI-nek. Nem hallottam még egyetlen csapatot sem Finnországból vagy Dániából, akik csak közel is kerültek volna ahhoz, amit a svéd csapatok csinálnak. Van néhány, akik Norvégiából valók, őket már fel is vettük, az Ildfrost és a Nacht of Aghast.
- Úgy tűnik, a CMI mostanában meghódított néhány követőt metal berkekben is. Mi erről a véleményed? Gondolod, hogy a metal és az industrial/ambient terület (vagy akárminek is hívjuk) összetartozik, vagy legalábbis jól hangzik, ha kombinálják?
- Nem hiszem, hogy összetartoznának, és az eredmény, amikor metalos emberkék megpróbálják összekombinálni a kettőt, inkább tragikus, mint hallgatható. A legtöbb industrial csapat utálja a gitárokat, míg a metalosoknál ez a legjellemzőbb hangszer.
- Látsz kölcsönös érdeklődést a metal és az industrial/ambient képviselői között? Úgy értem, szokásos klienseid felhasználják a metalt manapság?
- Úgy látom, mindkét oldal vásárolja a másik zenéit, és fantasztikus látni, hogy az emberek egyre nyitottabbak és nyitottabbak lesznek másfajta zenék felé.
- Mondd el, mit gondolsz arról, hogy a samplerek/computerek lassan átveszik a gitárok/dobok helyét… a jövőben? Lehetségesnek tartod ezt, és mit gondolsz a különböző zenei területeken felállított szabványokról? Gondolod, hogy minden zenei stílusnak vannak szabványai, melyeknek meg kell felelni?
- Úgy gondolom, a samplerek kitűnő pótlásai a gitároknak; szerintem a gitárok megtették a kötelességüket. Itt az idő, hogy új módszereket találjunk a zeneírásra, ahelyett, hogy csak azokat az átkozott húrokat tépjük. Nem hinném, hogy el kellene fogadnunk bármilyen szabványt – ez csak behatárolja a gondolkodást – tedd azt, amihez kedved van, és szard le a határokat.
- Te magad is foglalkozol zenei projektekkel, és egy-kettőnek te magad is része voltál a múltban. Mit tudsz nekünk elmondani munkádról, mint zenész, és hogyan viszonyul ez ahhoz, amit a Cold Meat Industry-val csinálsz?
- Azt hiszem, ez a legjobb viszonyulás, mert szabadon azt tehetem a zenémmel, amit akarok, az egyetlen határ jelenleg az idő, mert a CMI-nek szentelem minden időmet, így nem sok marad zenei ambícióimra.
- Tehát alkotóként is jó hírnevet szereztél magadnak, van valamilyen képzettséged képzőművészeti, grafikai téren? Feltételeztem, hogy ezzel megspóroltál némi pénzt a CD-id megtervezésekor, így van?
- emmiféle képzettségem nincs egyik művészeti területen sem. A művészet szabad akaratot jelent, és ahhoz nem szükséges képzettség. Pénzt spórolni??? Hmm, nem hinném, inkább az ellenkezője, születik egy különös ötletem, hogy hogyan kellene egy borítónak kinéznie, és néha rettentő sokba kerül megvalósítani! (Nos, legalább nem kell másokat megfizetned azért, hogy megtervezzék – erre gondoltam. – A szerk.)
- Mostanra már hatalmas számú zenekar kötődik a CMI-hoz, hogyan sikerül foglalkoznod velük, és igényeikkel? A bandákkal való kapcsolatod hivatalos kapcsolataid mögé kerül, vagy hogyan?
- Igen, úgy intézem, hogy a kapcsolatok barátiak legyenek, és azt hiszem, ez elég jól sikerült is, a legtöbb zenekar ismeri egymást, és mindnyájan találkoztunk már különböző partikon és koncerteken.
- Mondd el, mit gondolsz arról, hogy a samplerek/computerek lassan átveszik a gitárok/dobok helyét… a jövőben? Lehetségesnek tartod ezt, és mit gondolsz a különböző zenei területeken felállított szabványokról? Gondolod, hogy minden zenei stílusnak vannak szabványai, melyeknek meg kell felelni?
- Mit gondolsz, mit hoz a jövő a Cold Meat Industry számára? Látod a kiadódat, amint egy nagyobb céggé alakul, és ez bátorít téged? Nemrégiben megjelentettél egy Mortiis videót, és remélhetőleg kiadsz egy Mortiis könyvet is – ilyen irányban terjeszkedik majd tovább a CMI?
- Nem tudom, milyen lesz a jövő, nincs kristálygömböm, amibe belekukkantsak. Hogy még inkább a főáramban legyünk, nem is tudom… Igen is meg nem is. Néhány banda biztosan odakerül, néhány pedig biztosan nem. A videók és könyvek két olyan dolog, amit már négy-öt éve ki akartam próbálni, de soha nem volt lehetőségem. Egy Arcana video jön remélhetőleg pár hónap múlva. A Mortiis könyvet illetően több dolog van, ami bizonytalan, szóval még meglátjuk.
- Van még néhány kiadó, melyek kötődnek a Cold Meat Industry-hoz, nevezetesen a Cruel Moon, a Death Factory és a Secula Delenda is. Mit tudsz róluk elmondani, és mennyiben különböznek a te céljaidtól a Cold Meat-tel?
- A Death Factory-t egy olyan kiadónak szeretném látni, mely elvontabb industrial-t közvetít. A Cruel Moon okkult középkori zenéhez kötődik exkluzív és drága hozzávalókkal. A Secula Delenda nem az én kiadóm, de a Puissance tagjainak egyikéé.
- Végezetül, áruld el nekem, ha majd visszaemlékeznek rád, mit szeretnél, hogy milyen lenne? Ha van még valami, amit meg szeretnél említeni, vagy amit én nem kérdeztem, kérlek mondd el. Köszönöm az időt, amit velem töltöttél!
- Mindig azt mondogatom magamnak, hogy egy napon nyitni fogok egy múzeumot, amelyben minden dolog ott lesz, amit életem során tettem (mindenről másolatot készítek, amit csinálok), és ha meghalok, remélem, az emberek arra emlékeznek majd, amit tettem, nem pedig a személyiségemre.
Orkus, 2000 elején
Fordította: Kiss Zsófia
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni