Pillantás a Teremtés mélyére

 – kultúrtörténeti adalékok a From Beyond című filmhez -

H. P. Lovecraft rövid, de annál szélesebb horizontú írásának legfrissebb filmváltozata idén készült el az a soproni Ixtlan Artworks jóvoltából. Hosszasan lehetne méltatni a helyszínválasztást, a kosztümöket, a zenét és az operatőri munkát,  valamint a filmben felhasznált digitális és a filmtörténet hőskorát is idéző vizuális megoldásokat.

A jelen írás azonban kultúrtörténeti aspektusból közelíti meg az alkotást. Minden mű saját korának a terméke, amely elválaszthatatlan a korszak szociális, politikai és tudományos beágyazottságától. Párhuzamként Frankenstein történetet lehet felhozni. Ma Frankenstein teremtménye nem több a horror zsáner egyik sikeresen elkoptatott eleménél. Mára eltűntek a történet kulturális és tudományos referencia pontjai. Röviden arról van szó, hogy a korszak amelyben a mű született szürke zónaként élte meg az élet és a halál átmenetét. Olyan új elméletek, mint a galvanizmus, amellyel „életre lehetett kelteni a testeket” a közérdeklődés középpontjában álltak. Hosszas viták dúltak a „részleges” és a „teljes” halál viszonyáról illetve Galvani közismert kísérleteiről és valóban próbálkoztak is holttestek „feltámasztásával” elektromos áram segítségével. Frankenstein szörnye tehát önmagán bőven túlmutat, csak ezt a mai olvasó / néző már nem láthatja.

Ezen a ponton érdemes rátérni az Ixtlan Artworks Lovecraft adaptációjára és annak egyik legerősebb tulajdonságára: az eredetű mű lényegének visszaadására egy másik művészeti ág eszközeivel. A már dicsért kosztüm és helyszínválasztás mellett sikerült a „roaring twenties” atmoszféráját valamint tudományos hangulatát is megidézni. A fizikai valójában megépített gép, a hosszú tizenkilencedik század elektromos szörnye, a jól szerkesztett dialógusokban pedig már az új század egyik első felfedezése, a mélylélektan, a tudat új szintjének megismerése jelenik meg. Okos lépésként az alkotók nem akartak többet beletenni a történetbe, mint ami eredetileg is benne van, a határok, dimenziók átlépésének lehetőségét, amiért az elme épségével felel. Hogy mennyire jó kezekben formálódott a lassan közel száz éves anyag, abból is látszik, hogy a mondanivaló sokkal régebbre lépett vissza. A másik szférába való átlépés lehetősége az ókori magas kultúrák irodalmi hagyatéka, a misztikus utazások a hermetikus megismerés rendszerének egyik legfontosabb elemei, akár Henokról, akár későbbi korok égi utazóiról van szó.
Meggyőződésem, hogy a kiemelkedő művészeti alkotások az átmeneti korok termékei, a gazdagsági és társadalmi instabilitás a már elmúlt, de még ki nem alakult korszakok inspirálóan hatnak az arra érzékeny elmékre. Lovecraft az 1920-as évek átalakuló Amerikájában írta a From Beyond-ot, Hamvas Béla 1945-ben fordítja Henok apokalipszisét és egy alakuló 21. században elkészül a From Beyond hiteles feldolgozása.

fotó, videó és kép: Ixtlan Artworks

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2016. 11. 16. - 06:54 | © szerzőség: Herr Jozef