"Egy nyuszira nem lehet haragudni!"

- Farkas Rita képei elé, MMXI. június 23. -

Farkas Rita megint egy újabb oldalát mutatja meg.
Kedveli a sci-fit, a film noir-t, a némafilmet, a régi plakátokat, régi gépeket, s ezek, a most kiállított legfrissebb munkák előzményeként tekinthetőek. De jelen van a korábbi munkásság több eleme: az eddig is meglévő színek, a fekete, fehér és vörös (néhol rózsaszín), a diplomamunkáját idéző hegyek, a gesztusfestészet improvizatív, mégis tömörítő erejű nyomhagyása, a street art, a képregény emblematikus és asszociatív jellege.

A képeken felbukkanó gázmaszkos nyúl Kate Macdowell szobrásznőtől származik.
A "devil from mars" kitalált történetének plakátját és a titokzatos kulcsfigura, a nyúl történetének képkockáit látjuk. Fiktív, és áttételes. Rajz, mégcsak nem is fotó, s mint "teremtett" alkotás, saját világa és rendje van.
A történet szerint, a nyulak ellepik a Földet, elszaporodnak, s beépülnek az emberek közé. Szövetségeseik lesznek, a hovatartozás az ing zsebén levő "nyúl-jelzésből" derül ki, ellenségeik pedig a "bad rabbit" falfestés által bélyegzett titkos társaság kötelékében küzdenek, mely emblematikussá válik, már-már jelkép.
Mindenhol ott van, csak "van". Végülis, hogy mi a valóság(?)...nem lehet tudni. A rendelkezésünkre álló információkból nem derül ki, hogy valóban "rossz-e a nyúl". Inkább tétlen szemlélője a történéseknek, szituációknak, akibe mi vetítjük bele saját félelmeinket, bizalmatlanságunkat, bizonytalanságunkat. Az ismeretlentől való félelem – gondoljunk csak a civilizált vs. barbár elméletre.

A film noir kontrasztos fekete-fehér képi világa akarva-akaratlanul is felveti a jó-rossz párhuzamot, megjeleníti a két pólust, a dualitást. A fény-árnyék kontraszt adja a képek dinamikáját, ellentmondva a statikus szituációknak. Valamiféle fojtott feszültség hatja át a képeket, amire ráerősítenek a film noir jellegzetességei; a sejtelmes nő, a félig árnyékban levő arcú férfi, furcsa, titokzatos kapcsolat közöttük, a "személyiség kitakarás" a leomló haj, kalap, vagy ellenfény által.

Egy szó, mint száz, létezik egy "vérnyúl"-kultusz, talán a Gyalog galopp óta, és Farkas Rita kedveli az össze nem illő dolgok adta új kombinációkat, új jelentéseket; egy kedves, ártatlan nyuszi és a morbid vérnyúl kontrasztja, kettőssége által teremtett fura hangulatot.

Mert ugye...
egy nyuszira nem lehet haragudni!

László Melinda


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2013. 03. 27. - 10:40 | © szerzőség: Gelka