VIAN 50 CD

- előszó az új, limitált kiadványhoz -

Valamivel több, mint két éve, 2009. június 23-án, Boris Vian halálának ötvenedik évfordulója alkalmából az író talán legismertebb műve után elnevezett Tajékos Napok étteremben, mintegy ötven érdeklődő részvételével került sor a Memento Mori Egyesület által szervezett emlékestre. Az Egyesület más, korábbi rendezvényeihez hasonlóan a szervezők ezen a napon is igyekeztek összekötni az alkotóművészet különböző ágait, a rajzolók, festők munkáit a képek hangulatához illő, élő előadásban megszólaló zenével aláfesteni. A különleges alkalomra látogatók azonban még ennél is többet kaptak, akik asztalt foglaltak: egy, a Vian regényeinek hangulatát idéző, az étterem által exkluzívan összeállított vacsora részesei lehettek. A hazánkban egyedülálló megemlékezés az Egyesület rendezvényeinek vendégein kívül többek érdeklődését is felkelette az irodalomkedvelők világából. Az estre az író műveit magyarra fordító Takács M. József is küldött köszöntő beszédet, aki a Cartaphilus Könyvkiadó képviseletében írt az évfordulóra, így a hazai irodalmi élet fontos alakja. Úgy gondolom, ez egy kiemelten fontos mozzanata volt az eseménynek, mert talán ekkor valósult meg először az Egyesületünk azon célkitűzése, hogy az események ne csak a hozzánk közel álló, (gyakran méltatlanul leenézett vagy esetleg félt) goth stílusok rajongóinak szóljanak, hanem mindenkinek, akit érdekel a művészet vagy szeretne emlékezni azokra, akik előttünk jártak és olyasmit alkottak, amire érdemes felnézni.

Vian nem csak remek író, de muzsikus is volt, így szinte adta magát, hogy az esthez az Ő zenei munkásságát felelevenítő előadást kell összeállítani. Ezért kért fel az Egyesület, hogy készítsek egy műsort az industrial-dark ambient projektemmel, a Mørk Skoggal, amelyjel korábban már az Egyesület más eseményein is részt vettem. Ehhez megkaptam Szelevényi Gellérttől és Wolfgang Grabov-tól az író zenéit, amelyek mind arra vártak, hogy feldolgozások formájában ötvözzem őket saját zenei világommal. Ez több szempontból is érdekes feladatnak bizonyult.

A KIADVÁNYRÓL

A művész a huszadik század első felében divatos jazz egyik francia úttörője, korának népszerű zenésze volt. Muzsikája néhol kimértebb, európaibb volt, mint az amerikai jazz, de ugyanakkor akadtak szürreális darabok is. Legtöbb műve az Európában népszerű modern sanzonok és a tengerentúlról érkezett jazz keveréke volt. Ez a kettősség azért is érdekes számomra, mert míg a jazz ezelőtt nem állt túl közel hozzám, addig a sanzonokat nagyon szeretem. A francia Les Joyaux de la Princesse nevű industrial és martial zenekar óta - aki előszeretettel használt felvételein ilyen bejátszásokat - az általam képviselt műfajokban is fontos szerep jut ennek a dalstílusnak.
A másik, hogy aki ismeri a zenéimet, az talán már gondolkozott is e sorok olvasása közben, hogy azok a már a projekt nevéből is következtethető borongós, hideg, északias hangulata nem feltétlenül "passzol" Vian dalainak vidám, nem ritkán humoros világához. Ezek miatt az apróbb ellentétek miatt is volt igen élvezetes az író műveivel való munka, melynek során volt, hogy számomra teljesen új zenei megoldásokat alkalmaztam. Az egyik ilyen az IDM (intelligent dance music) nevű, szintén underground zenei stílus bevonása, amely bár elektronikus zene, de improvizatív, komplex formáit a jazz filozófiájához kötik. Korábban is próbálkoztam ilyen elemek, különösen a tört ütemek (breakbeat) szétvágásával, majd jórészt véletlenszerű összerakásával készített jellegzetes ritmusok alkalmazásával (lásd Venetian Snares), de itt az adott zenei kontextusba különösen jól passzoltak. Az ilyen "elektro-jazz" stílusú részek elkészítésében különösen nagy segítségemre volt Kovács Roland, aki három mixet is készített, amelyeket bejátszva felhasználtam a koncert anyagában.
Ezen kívül természetesen jelen vannak a saját zenéimből ismerős, ambientes, egymásra rétegzett szintetizátorszólamokkal készített "szőnyegek", amelyek néhol megnyugtató, néhol azonban kísérteties vagy olykor nyomasztó hatásúak. A koncerten játszott első szám is mély alapzajból előtörő, síri hangokkal indul, amelyek szinte megidézik az író szellemét, de pár sötétebb szólam után felülkerekednek Vian zenéjének vidám szólamai és a szám egy könnyed, zongorás darabként ér véget. Ezután vegyesen találunk "populárisabb", könnyedebb ritmusú dalokat és a már említett, kicsit nehezebben befogadható felvételeket is, amelyek gyakran zajos, ipari elemekkel párosulnak. Volt olyan dal is, amelynek sikerült beszerezni a kottáját, így egy szám erejéig a hosszabb-rövidebb bejátszásokból összevágott zene mellett a harsonámat is elővettem. A műsort egy dinamikus induló zárta, amely végül visszatér egy morajló, de immár megnyugtató, harangokkal kevert ambientes hangképbe.
Már a műsor előestjén egy beszélgetés során elterveztük, hogy az így elkészített, exkluzív zenei anyagot valamilyen formában kiadjuk, hogy bárki felidézhesse az emlékest hangulatát és természetesen olyanok is hallhassák az író emlékét őrző hangokat, akik nem lehettek ott két éve. A kiadvány megjelenését persze nem mostanra terveztük, azonban anyagi és egyéb, emberi korlátok miatt csak mostanra készülhetett el. Remélem, hogy minenkinek kedvére lesz, aki kézbe veszi, meghallgatja. A lemez nem csak hangzó, kilenc névtelen számra osztható anyagot, hanem számítógépünkbe helyezve látható multimédiás mellékletet is tartalmaz, amely látványos kinézete Lelovics Zoltán munkáját dícséri. Ez tartalmazza az est alkotóinak munkáját (Huczek Zoltán és Kovács Roland), illetve a kiállításon falain is olvasható vagy felolvasott írásokat is: recenziókat Andriska István tollából, egy életrajzot és Takács M. József megemlékezését. A korongra Kató Tamás grafikája került (aki esemény flyerét is tervezte). Fontos megjegyezni, hogy a zenei anyag nem egy koncertfelvétel (az esten nem készült ilyen), hanem az ott elhangott kompozíció stúdióban felvett változata. Ez az eredeti számsorrend megtartásával, az esten elhangzott zenéhez teljesen hű felvétel, csupán a hangzás lett jobb a két éve komponált, akkor még gyengébb hangtechnikával készült anyaghoz képest.
A CDR lemez kemény papírtokba csomagolt, kézzel készült, fekete szalaggal átkötött, ötven számozott példányban jelent meg és 1500 Forintos áron kapható. Megrendelhető az alábbi kontaktcímen.

MEGRENDELÉS!


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2013. 03. 25. - 10:20 | © szerzőség: bercesa